Mobilna gastronomia – alternatywa wobec restauracji

Rynek mobilnej gastronomii w Polsce prężnie się rozwija. Nic dziwnego – to doskonały sposób zarówno na to, by postawić pierwsze kroki w tym biznesie, jak i na rozbudowę dotychczasowej marki. Do sprzedaży żywności w plenerze wystarczy Ci wyspecjalizowany rower lub wózek gastronomiczny, kreatywny pomysł i wysokiej jakości składniki. Na czym polega mobilna gastronomia i jak to w praktyce działa? Przeczytaj i dowiedz się!

Jak to w praktyce działa?

Mobilna gastronomia cechuje się tym, że sprzedaż prowadzi się nie w jednym konkretnym miejscu, a na świeżym powietrzu i z możliwością częstej zmiany lokalizacji. Dzięki temu możesz płynnie dostosowywać się do potrzeb rynku i stopniowo pozyskiwać klientów, również wiernych, którzy będą do Ciebie wracać. Oferta zależy od Twojej kreatywności. Jeśli chcesz, możesz zająć się sprzedażą określonego, dopracowanego do perfekcji produktu – lodów, kawy, gofrów czy innych przekąsek tego typu. Możesz też zaproponować szerszy wybór żywności. Świetnie sprawdzają się zupy, zapiekanki czy frytki. Możliwości są bardzo szerokie, a dzięki niższym kosztom prowadzenia mobilnego punku z gastronomią możesz zaproponować niskie ceny, które na pewno przyciągną wiele osób.

Lokalizacje dla mobilnej gastronomii

Gdzie warto się ustawiać? Możesz postawić na przykład na takie lokalizacje jak okolice biurowców i uczelni czy liceów. W przerwach między zajęciami lub podczas pracy wiele osób szuka ciepłej przekąski i aromatycznej kawy. Tam też łatwo zgromadzić stałe grono klientów. Rowery i wózki gastronomiczne świetnie sprawdzają się na festiwalach plenerowych czy na bulwarach, na których spacerowicze na pewno docenią dobrą kawę lub herbatę. Mobilna gastronomia pozwala dostosowywać się do tych potrzeb i podążać za nimi, dlatego jednego dnia możesz ustawić się pod biurowcem, wieczorem pojawić się na lokalnym festiwalu czy nawet festynie osiedlowym, a nazajutrz prowadzić sprzedaż w atrakcyjnym dla turystów miejscu w Twoim mieście. Kreatywność jest tu w cenie. Warto też zamieszczać ogłoszenia na miejscowych grupach, dzięki którym inni dowiedzą się o Twoim biznesie.

Czego potrzebujesz?

Mobilna restauracja czy kawiarnia wymaga odpowiedniego przygotowania. W tym wypadku także potrzebujesz zezwolenia sanepidu i założenia działalności gospodarczej, a także zaopatrzenia w produkty niezbędne do prowadzenia sprzedaży. Ponadto potrzebny jest Ci rower lub wózek gastronomiczny. Tego typu pojazd możesz znaleźć na przykład w ofercie firmy Foodbike, która tworzy specjalne rowery i wózki na potrzeby mobilnej gastronomii. Producent dostosowuje wyposażenie do tego, jakie produkty chcesz sprzedawać. Ty z kolei możesz wybrać idealny wygląd zewnętrzny – szyldy, kształt i kolorystykę. Możesz też zamówić dwa rodzaje wyposażenia, dzięki czemu latem możesz sprzedawać lody, a zimą zaoferować gorące zupy czy potrawy kuchni chińskiej.

Zalety mobilnej gastronomii

Rowery i wózki to doskonała alternatywa wobec klasycznej restauracji. Dlaczego?

  • Cena najmu lokalu użytkowego w dużych miastach zniechęca do rozpoczęcia własnego biznesu. To nierzadko nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Ponadto musisz przygotować wyposażenie całej restauracji, a koszty stworzenia kuchni są bardzo wysokie. Wysokiej jakości kuchenka to koszt około ośmiu tysięcy złotych. W przypadku roweru lub wózka cena ta jest zdecydowanie niższa. Wystarczy Ci zezwolenie od właściciela posesji, które często można uzyskać bezpłatnie.
  • Masz możliwość płynnego dostosowywania się do potrzeb rynku. Możesz ustawiać się tam, gdzie danego dnia spodziewasz się większych grup ludzi. Warto śledzić ogłoszenia i zainteresować się tym, gdzie danego dnia mają się odbywać interesujące wydarzenia.
  • Jeśli chcesz prowadzić biznes tylko sezonowo, po zakończeniu na przykład wakacji możesz schować rower lub wózek w garażu. Nie ponosisz wtedy żadnych kosztów najmu i utrzymania lokalu.

A ile w praktyce można zarobić w ten sposób? Co ciekawe, zakup roweru lub wózka zwraca się zazwyczaj w ciągu niecałego sezonu. Zyski to nawet dwadzieścia tysięcy złotych miesięcznie. To sposób na pierwszy biznes, jak i kontynuację dotychczasowego interesu.